EL.LE. Vol. 11, n. 3 - Novembre 2022
Descrizione
Ricerca e formazione in linguistica educativa: il ruolo delle associazioni di insegnanti di lingue
ANILS, the Italian association of teachers of non-native languages, was created in 1947, and for 75 years has been active in: (a) defining the role of foreign and second languages in the Italian school system, while it moved from the Fascist ban on foreign language teaching towards the demand for languages in multilingual Europe, in globalised economies, in the years of migrations from developing countries to Europe; (b) training language teachers, mediating between educational linguistics research in the world and its implementation in the context of the Italian school system; (c) providing on-the-field information and data to educational linguists, both through its journal, Scuola e Lingue Moderne, and through the action of academics who collaborate with ANILS. This issue of EL.LE deals with the three issues above, avoiding the celebration of the 75th birthday of ANILS and focusing its role in joining research and practice.
Sommario:
Editoriale
Le associazioni di ‘edulinguisti sul campo’
Articoli
75 anni di politica glottodidattica nella scuola italiana: il contributo dell’ANILS
Paolo E. Balboni Gianfranco Porcelli
Le associazioni di insegnanti di lingue: tipologie, obiettivi, prospettive
Matteo Santipolo
Integrare ricerca e divulgazione
Le riviste delle associazioni di insegnanti di lingue e il caso di Scuola e Lingue Moderne
Maria Cecilia Luise
Formazione e autoformazione dei docenti di lingue
Graziano Serragiotto
Il ruolo delle associazioni di insegnanti di lingue nella ricerca disciplinare e nella formazione sul campo
Milvia Corso Giulia Tardi
Editore:
Edizioni Ca’ Foscari - Venice University PressData:
2022Formato
application/pdf (1.90 MB)
Soggetto
• Association publications • CLIL teachers • Language teaching research • Skills • National Association of Foreign Language Teachers • FIPLV • Language teachers’ associations • Case study • Language teachers • Language Teaching Research • educazione linguistica • innovazione • sviluppo professionale • Promotion of language learning • Language policy • associazioni • Networks • Language teaching • formazione • Self-training • insegnanti di lingue • Associations of language teachers • ricerca • ANILS • Language Education • History of language teaching • Training








